DOCENT
Doelgroepen
Mijn hart en passie binnen mijn docentschap ligt in het speciaal onderwijs, cluster 3. Hier zorg ik voor een veilige en gestructureerde omgeving, waar elke leerling de aandacht en ondersteuning krijgt die hij of zij verdient. Ik geloof in inclusiviteit, wat betekent dat ik mij inzet voor het creëren van een les waarin iedere leerling erbij hoort en kan deelnemen. Het is mijn doel om leerlingen zich vrij te laten voelen om zichzelf uit te drukken en te ontdekken wie ze zijn. We vieren eigenheid in mijn lessen. Humor en enthousiasme zijn belangrijke elementen, omdat dit zorgt voor een prettige sfeer in de klas en het leren leuk maakt. Mijn lesgeven wordt gekenmerkt door intensief contact en het werken aan vertrouwen, wat samen creativiteit laat ontstaan.
"De muziek start, we zitten allemaal in een kring. In mijn ooghoek zie ik dat een leerling contact probeert te maken.
Ik kijk in zijn glinsterende ogen en hij zegt: 'Juf, je bent anders. ‘Anders mooi vandaag.'" - Quote leerling Van Koetsveldschool
Als theaterdocent in het speciaal onderwijs speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerlingen. Het biedt hen niet alleen de kans om creatief bezig te zijn, maar het kan ook hun zelfvertrouwen vergroten, sociale vaardigheden ontwikkelen en bijdragen aan hun emotionele en psychologische welzijn.
Naast het werken in het speciaal onderwijs, ben ik ook inzetbaar voor het primair onderwijs, waar mijn kracht ligt in het vermogen om verbeelding te combineren met een geleide fantasie en actuele thema's in een toegankelijk jasje te stoppen. Hierbij zorg ik ervoor dat alle kinderen zich kunnen identificeren met de lesstof en dat het leren voor hen betekenisvol is. Dit volbreng ik momenteel op de Jeugdtheaterschool Zuidoost in Amsterdam.
Theatermethodieken
‘7Sense Immersive Theatre’
7Sense Immersive Theatre is een interactieve theaterervaring waarbij alle zeven zintuigen (zicht- gehoor- smaak- geur- tast- proprioceptie- vestibulair) worden geprikkeld. De deelnemers wordt uitgenodigd zich onder te dompelen in een creatieve ervaring en ze kunnen betekenis geven op hun eigen manier. Deze voorstelling is speciaal ontworpen voor publiek met ernstige en complexe leerproblemen of een lichamelijke meervoudige handicap. Tijdens een internationale stage in 2022 heb ik deze vorm van theater intensief toegepast in een tijdsbestek van drie maanden, waarin we 82 voorstellingen hebben gespeeld. Na deze geweldige ervaring heb ik besloten dit voort te zetten in Nederland en ontwerp ik regelmatig gethematiseerde, op maat gemaakte, immersieve voorstellingen voor het speciaal onderwijs.
Voorbeelden van themavoorstellingen die ik heb gemaakt voor het Speciaal Onderwijs:
- Diep in de Zee – ‘Royal Wave show’
- (Tover) School – ‘Juf Tover verliest haar naam’
- Beroepen – ‘De... beroepenkist’
- Feestdagen – ‘Welke dag is het vandaag, Kalender?’
VIDEO TRAILER. Make/Sense 7Sense Immersive:
‘Open Theatre method’
Deze methodiek kent zijn oorsprong uit Engeland en is bedoeld om theater toegankelijker te maken en de theaterervaring te intensiveren. Bij deze non-verbale methode wordt er gebruik gemaakt van een zo goed als lege ruimte, een aantal attributen en veel muziek als grootste betekenisdrager. De methode is flexibel en aanpasbaar naar groepsgrootte en leeftijden. Er wordt veel gewerkt vanuit intensief contact en improvisatie om te dialoog met de acteurs en deelnemers te vergroten.
Cultuurcoach
Als cultuurcoach werk ik vanuit de JTS Zuid-Oost in Amsterdam voor een breder cultuuronderwijs. Met als taak theatereducatie toegankelijker te maken voor een breder publiek en unieke groep leerlingen. Op de speciaal onderwijs scholen waar ik werk ga ik opzoek naar diverse theatervoorstellingen die aansluiten bij de behoeftes van de klassen. Als cultuurcoach ben je een belangrijke schakel tussen de onderwijsinstellingen en het culturele werkveld.
Specialisaties
- Certificaat NmG basis gebarencursus afgerond in december 2021
- Internationale buitenlandstage voor verdieping professioneel profiel binnen docent en maker schap bij Make/Sense Theatre mei t/m juli 2022
- Cursus Open Theatre – non-verbale lesmethode in Birmingham mei 2023
- Afstudeeronderzoek Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Docent Theater ‘titel scriptie.’ Juli 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb